Enciklopedija Wiki
Advertisement

1283.

- Ruđer de Ljurija, komandant aragonske flote je porazio u bici kod Malte anžujsku flotu koja je pošla uguši pobunu na Malti tokom Rata sicilijanske večernje.

1497.

– Vasco da Gama je krenuo na prvo direktno putovanje iz Evrope prema Indiji. Isplovio je iz Lisabona na prvo putovanje na kojem je otkrio morski put za Indiju oko Rta dobre nade.

1695.

- Umro Christiaan Huygens, holandski matematičar, astronom i fizičar

1709.

- Ruska vojska pod komandom cara Petra Velikog pobedila je u bici kod Poltave trupe švedskog kralja Karla XII, što je označilo kraj švedske vojne moći.

1760.

- Britanske snage su porazila francusku vojsku u bici na Restigušu, poslednjoj pomorskoj bici u Novoj Francuskoj tokom Francuskog i indijanskog rata.

1809.

– Rođen Ljudevit Gaj, hrvatski političar i jezikoslovac

1818.

– Rođen Ivan Franjo Jukić, bosanski franjevac, književnik i prosvjetitelj

1819.

– Rođen Vatroslav Lisinski, hrvatski kompozitor

1822.

- Persi Biš Šeli, jedan od najznačajnijih pesnika engleskog romantizma, utopio se u brodolomu na jedrenju kod Livorna (Italija). ("Kraljica Mob", „Oslobođeni Prometej“, „Ševa“, „Oda zapadnom vetru“, „Odbrana poezije“).

1831.

-  Rođen Džon Pemberton, američki farmaceut, pronalazač Koka-kole.

1836.

– Rođen Joseph Chamberlain, britanski političar i državnik

1838

- Rođen Ferdinand Graf von Zeppelin, njemački poduzetnik i konstruktor istoimene leteće mašine

1839.

- Rođen  Džon D. Rokfeler, američki industrijalac i filantrop, osnivač istoimene porodice, prvi svetski milijarder.

1846.

- Danski kralj Kristijan VIII proglasio je da danski presto mogu da naslede žene. Tako je sprečio otcepljenje pokrajine Šlezvig-Holštajn.

1851.

Rođen  Artur Evans, britanski arheolog, otkrio lokalitet Minojske kulture u Knososu na Kritu.

1858.

- Velika Britanija proglasila je pobedu nad indijskim ustanicima, nakon čega je ukinuto Carstvo mogula i likvidirana Istočnoindijska kompanija, a Indija je stavljena pod neposrednu upravu britanske krune.

1871.

- Rođen Valter Brajski, austrijski političar, kancelar Austrije na jedan dan.

1873.

- Rođen Karl Vaugoin, austrijski političar i bivši kancelar Austrije.

- Umro Franz Xaver Winterhalter, njemački portretist i litograf

1875.

Rođen Arčibald Rajs, švajcarski kriminolog.

1885.

– Rođen Ernst Bloch, njemački filozof

1894.

-Rođen  Pjotr Leonidovič Kapica, ruski fizičar, dobitnik Nobelove nagrade za fiziku 1978. godine.

1908.

-Rođen  Nelson Rokfeler, američki biznismen, filantrop i političar, 41. Potpredsednik SAD (1974-77).

1920.

- U Šapcu je svečano uručeno francusko odlikovanje „Ratni krst“ za heroizam i stradanje njegovog stanovništva u Prvom svetskom ratu.

1932.

-Rođen Petar Lalović, srpski režiser

1945.

- rođen Mišlen Kalmi-Re, švajcarska političarka, dva puta predsednica Švajcarske konfederacije.

1947.

- Prvi put su objavljeni izveštaji da se NLO srušio kod Rozvela u Novom Meksiku.

– Rođen Mehmed Alagić, general Armije RBiH

1949

– Umro Joaquín Torres García, urugvajski slikar i pisac o umjetnosti

1951

– Rođen Anjelica Huston, američka glumica

1956.

- U Beogradu je emitovan prvi eksperimentalni TV prenos, povodom proslave stogodišnjice rođenja Nikole Tesle. Program iz privremenog studija u Institutu „Nikola Tesla“ građani su pratili na četrdesetak prijemnika smeštenih u izlozima prodavnica u raznim delovima grada.

1959

– Rođen Robert Knepper, američki glumac

1960

– Rođen Ena Begović, hrvatska glumica

1964

– Rođen Linda de Mol, holandska TV zvijezda

1967.

–Umro Vivien Leigh, engleska pozorišna i filmska glumica

1974.

– Rođen Elvir Baljić, bosanskohercegovački fudbaler

2002.

- Okružni sud u Prokuplju osudio je na osam godina zatvora bivšeg rezervistu Vojske Jugoslavije Ivana Nikolića za zločin protiv civilnog stanovništva počinjen na Kosovu za vreme NATO bombardovanje SR Jugoslavije 1999. To je prva presuda pred domaćim sudovima za ratni zločin počinjen tokom rata na Kosovu 2003. — Nemački diplomata Mihael Štajner je, nakon 18 meseci na čelu UNMIK-a, napustio Kosovo i otputovao u Ženevu na dužnost ambasadora Nemačke u tamošnjem sedištu UN. Novi šef UNMIK-a postao je bivši finski premijer Hari Holkeri.

2007.

– Izabrano novih sedam svjetskih čuda; Kineski zid, Koloseum, Tadž Mahal, Machu Picchu, kip Krista Otkupitelja, grad Petra, Chichen Itza.

2011.

- U svemir je iz Kejp Kanaverala poslednji put lansiran šatl Atlantis, na poslednju misiju jednog svemirskog šatla.

2014.

- Izrael je pokrenuo ofanzivu na Gazu nakon ubistva izraelskih tinejdžera nedelju dana ranije.

– Operacija "Zaštitni rub", izraelska vojska počela s napadima na Gazu. U ovoj operaciji izginulo je oko 1500 Palestinaca dok je 7500 ranjeno. Na strani Izraela je poginulo 56 vojnika i 6 civila.

2015.

- Savet bezbednosti UN nije usvojio rezoluciju povodom 20 godišnjice zločina u Srebrenici, pošto je Rusija kao stalna članica uložila veto.

juli008

Kategorija:Juli

Advertisement